Najczęściej zadawane pytania

Jeżeli nie znaleźli Państwo odpowiedzi, prosimy o kontakt z biurem, chętnie pomożemy.

INSTRUKCJA WYKONANIA POMIARU PRĘDKOŚCI ŁĄCZA INTERNETOWEGO W SIECI K3

Instrukcja Wykonania Pomiaru Prędkości Łącza Internetowego w Sieci K3

Informacje podstawowe:
1. Komputer lub inne urządzenie powinien być podłączony bezpośrednio do routera światłowodowego tylko i wyłącznie kablem typu skrętka min. kategorii 5e w której wszystkie żyły są sprawne (bardzo ważne!)
2. Usługi są świadczone zgodnie z parametrami danej Usługi i wybranej przez Abonenta taryfy wedle transferów, określonych i gwarantowanych w Umowie, ofercie oraz Cennikach.
3. Prędkości pobierania danych i prędkości wysyłania danych, mierzone są za pomocą certyfikowanego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie narzędzia do mierzenia prędkości Internetu (speedtest). Narzędzie dostępne jest na stronie internetowej Operatora pod adresem http://k3.fireprobe.net/ Usługa speedtest jest bezpłatna.
4. Prędkości pobierania i wysyłania danych przez Operatora są zapewniane w obrębie Sieci Operatora.
5. Prędkości wskazane w Umowie mogą nie być miarodajne w sytuacjach niezależnych od Dostawcy Usług, takich jak:
a) działanie aplikacji w tle (aplikacje i ich automatyczne aktualizacje, aktualizacje systemu komputerowego, aktualizacje programu antywirusowego, komunikatory, programy i programy pocztowe);
b) działanie zapór sieciowych;
c) Urządzenie jest połączone poprzez sieć Wi-Fi
d) niskie parametry techniczne karty sieciowej;
e) obciążenie procesora Urządzenia;
f) korzystanie z Sieci przez kilka osób jednocześnie;
g) korzystanie z urządzenia na zasilaniu bateryjnym;
h) otwarte karty przeglądarek internetowych inne niż ta konieczna dla wykonania speedtestu;
i) obecność aktywnych połączeń VPN.

JAK POPRAWNIE WYKONAĆ SPEEDTEST
Krok 1
Podłącz komputer lub inne urządzenie do modemu, za pomocą kabla typu ETHERNET. Nie wykonuj pomiaru za pomocą sieci Wi-Fi. Sieć Wi-Fi zaniża często prędkości, co jest spowodowane czynnikami niezależnymi od operatora. Wpływ na to jaką sieć Wi-Fi osiąga prędkość ma m.in.: standard sieci Wi-Fi, który jest obsługiwany przez dane urządzenie abonenta, odległość od nadajnika i związane z tym ewentualne zniekształcenia w przesyłaniu sygnału lub jego blokowanie, ilość urządzeń korzystających z sieci Wi-Fi w jednym momencie.
Krok 2
Podłącz komputer lub inne urządzenia, na którym wykonujesz speedtest, do zasilania sieciowego.Wykonywanie speedtestu na zasilaniu bateryjnym ma wpływ na pomiar prędkości.
Krok 3
Odłącz z routera wszystkie urządzenia, na których nie będzie wykonywany pomiar prędkości łącza.
Krok 4
Wyłącz wszystkie programy, aplikacje uruchomione na urządzeniu, na którym dokonujesz pomiaru. Wykonaj pomiar przy otwartej jednej karcie przeglądarki internetowej, koniecznej dla wykonania speedtestu.
Krok 5
Przed wykonaniem speedtestu wyłącz wszystkie aplikacje, aktualizacje aplikacji i oprogramowania, wyłącz wszystkie komunikatory (poprzez wylogowanie się), wyłącz programy pocztowe, programy antywirusowe oraz sprawdź czy nie są aktywne połączenia VPN.
Krok 6
Na pomiar prędkości ma wpływ stan i rodzaj karty sieciowej zainstalowanej na Twoim urządzeniu. Karta sieciowa stanowi część (podzespół) urządzenia, w którym jest zainstalowana i służy do odbierania i wysyłania danych w sieci komputerowej. Karty sieciowe różnią się od siebie, w tym między innymi mają
różny standard i szybkość transmisji danych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się czy twoja karta sieciowa jest odpowiednia do modemu twojego operatora, skontaktuj się z nami.

Pamiętaj, że prędkość zależy także od parametrów i wydajności urządzenia, na którym wykonujesz speedtest

PORADNIK WIFI

Poradnik WiFi

 Poradnik w PDF do pobrania. 


Poradnik WiFi

czyli jak zadbać o prawidłową jakość sieci bezprzewodowej w mieszkaniu lub domku jednorodzinnym

Świadcząc usługi dostępu do Internetu gwarantujemy Państwu wysoką jakość łącza internetowego w postaci kabla światłowodowego lub kabla typu Ethernet. Po drugiej stronie, czyli w sieci domowej używana jest z kolei sieć bezprzewodowa WiFi. Sieć ta jest narażona na wiele czynników zakłócających jej pracę. Aby taka sieć działa poprawnie potrzeba najpierw prawidłowo umieścić router, który emituje sieć WiFi w naszym gospodarstwie domowym.

Poniżej przedstawiamy Państwu listę kilka wskazówek czym kierować się
przy ustalaniu miejsca na router WiFi:

Router najlepiej ustawić w centralnym pomieszczeniu w domu.

Nie umieszczać go za telewizorem ani głęboko schowany w szafce.

Nie powinien znajdować się w pobliżu innych urządzeń elektrycznych takich jak kuchenka mikrofalowa, wzmacniacz audio itp.

Nie powinien znajdować się obok dużych metalowych obudów.

Anteny routera powinny być skierowane pionowo do góry.

Jeśli router ma wbudowane anteny to powinien być zawieszony na ścianie.

 

Poniżej kilka przykładów obrazujących powyższe zasady.

W mieszkaniu:

ŹLE

(źródło WiFi w narożnym pokoju)

DOBRZE

(źródło WiFi w centralnym pokoju)

W domu jednorodzinnym:

ŹLE

(źródło WiFi w narożnym pomieszczeniu)

DOBRZE

(źródło WiFi w centralnym pomieszczeniu)

Co zakłóca pracę sieci WiFi w domu w skali od 1 do 6

(1 – słabo zakłóca, 6 – intensywnie zakłóca):

Pracująca kuchenka mikrofalowa 6
Zbrojona ściana nośna 5
duże akwarium lub inny zbiornik wodny 6
sąsiednie sieci WiFi 3-6
Telefon bezprzewodowy (nie komórkowy) 4
Niania elektroniczna (działająca) 4
wyłączona kuchenka mikrofalowa 3
Lustro 3
Urządzenia peryferyjne w technologii Bluetooth (np. słuchawki bezprzewodowe, mysz, klawiatura) 3
Ściana działowa zwykła 2
Pralka 2

Jak prawidłowo rozbudować sygnał WiFi.

Sygnał WiFi w większym gospodarstwie trzeba odpowiednio rozbudować. Najlepiej służą do tego routery WiFi. Aby taki router zdał egzamin należy go połączyć TYLKO I WYŁĄCZNIE kablem typu Ethernet (skrętka kategorii 5e lub lepsza) z głównym routerem WiFi. W innym przypadku router będzie pobierał słabą sieć Wifi i ją wzmacniał, co będzie objawiało się mocnym sygnałem WiFi na odbiorniku (telefon, komputer), ale prędkość internetu będzie nadal bardzo niska i np. oglądanie filmów będzie objawiało się pokazywaniem znaczka „buforowanie”. Zaleca się umiejscowienie co najmniej jednego takiego routera na każdą kondygnację gospodarstwa domowego. Poniżej kilka przykładów ilustrujących powyższe zależności:

ŹLE

(router sygnału Wifinie jest podpięty kablem ethernet

DOBRZE

(router sygnału Wifi został podpięty kablem ethernet)

DOBRZE

(router sygnału Wifi został podpięty kablem ethernet)

Najczęstsze przyczyny braku dostępu do sieci WiFi:

Wyłączona sieć WiFi w laptopie lub tablecie za pomocą fizycznego przełącznika na obudowie lub w opcjach systemu.
Włączony tryb samolotowy na urządzeniu.
Zbyt duża odległość między urządzeniem a routerem (ew. wzmacniaczem sygnału).
Bardzo grube ściany oraz podłogi/sufity.
Włączony tryb oszczędzania energii dla karty WiFi w urządzeniu (np. praca w laptopie tylko na baterii może spowodować wyłączenie się karty WiFi).
Brak aktualizacji sterowników i systemu do najnowszej wersji.

Dobre rady

Aby sieć WiFi była również bezpieczna zalecamy zastosowanie się do poniższych porad:

Sieć WiFi powinna działać w trybie WPA2 Personal (AES) lub nawet WPA3
o ile wszystkie urządzenia w gospodarstwie domowych będą obsługiwać ten protokół.

Hasło nie powinno być oczywiste i powinno zawierać małe, duże litery, znaki specjalne i cyfry.

Nie zapisuj nigdzie hasła do WiFi w żadnym notesie czy na kartce.

Wybierz unikatową nazwę sieci (SSID) która nie będzie wulgarna, atakująca i prowokująca.

INSTALACJA I AKTYWACJA USŁUG

Czy mogę podłączyć się do sieci światłowodowej ?

Oczywiście. W celu uzyskania informacji, jak tego dokonać, proszę zadzwonić do naszego biura obsługi klienta bądź wysłać zgłoszenie na adres email: zgłoszenia@k3.com.pl  W zgłoszeniu proszę podać: imię, nazwisko, adres i telefon kontaktowy.

Jakie są koszty podłączenia ?

Koszty podłączenia ustalone są i przedstawione w aktualnej ofercie. W innych przypadkach – nie związanych z ofertą a w celu ustalenia możliwości podłączenia – konieczny jest indywidualny kontakt z BOK.

Kiedy możecie mnie podłączyć do sieci ?

Po zaakceptowaniu zgłoszenia chęci przyłącza do sieci światłowodowej, podłączenie odbywa się w terminie do 3 tygodni w przypadku domów jednorodzinnych bądź w terminie do 2 tygodni w przypadku mieszkań w bloku. Zawsze staramy się, aby czas oczekiwania był jak najkrótszy.

Jak wygląda podłączenie domu/mieszkania ?

W przypadku domów jednorodzinnych doprowadzamy kabel światłowodowy drogą napowietrzną (z najbliższego  słupa elektrycznego, latarni, itp) do samego domu, w którym montujemy gniazdko światłowodowe.

Istnieje możliwość instalacji odbiegającej od powyższego schematu – ciągniecie kabla ziemią, w kanałach itp. – jednak prace takie są omawiane indywidualnie zgodnie ze zgłoszeniem i ustaleniami zamawiającego (w ramach możliwości firmy montującej podłączenie).

W przypadku podłączeń mieszkań w blokach, po zaakceptowaniu zgłoszenia, klient do sieci podłączany jest z istniejącej infrastruktury.

Co potrzebuję do takiego podłączenia ?

Potrzebna jest jedynie wiedza, w którym miejscu w mieszkaniu chcemy, aby znajdowało się gniazdko światłowodowe. W miarę możliwości prosimy o przygotowanie miejsca do pracy dla instalatora (odsunięcie mebli, jeżeli zachodzi taka potrzeba, itp.).

Co dzieje się po podłączeniu ?

Po podłączeniu klient zobowiązany jest do podpisania umowy z naszą firmą, na świadczenie usług, w terminie nie przekraczającym 2 tygodni.

Czy usługa będzie dostępna od razu po podłączeniu ?

Staramy się uruchamiać usługi zaraz po podpisaniu umowy przez klienta.

W niektórych przypadkach czas ten może wydłużyć się do 7 dni roboczych od podpisania umowy przez klienta, ale staramy się by okres ten był zawsze jak najkrótszy.

Chciałbym zmienić warunki umowy, czy jest taka możliwość ?

Najlepszym rozwiązaniem jest kontakt z BOK (Biuro Obsługi Klienta) w celu uzyskania informacji. Prosimy o kontakt z  BOK pod numerem 32 448-99-77 dla klientów indywidualnych lub 32 441-95-51 dla klientów biznesowych, lub wysłanie zapytania pod adres e-mail biuro@k3.com.pl

AWARIA – CO ROBIĆ ?

W trakcie korzystania z usług pojawił się problem...

Uwaga! Trzeba zlokalizować problem! Czy jest to awaria po stronie sieci szkieletowej (poza domem klienta) czy usterka po stronie klienta niezależna od działania reszty sieci.

Jak zlokalizować gdzie leży problem / jak rozwiązać problem ?

Być może to tylko drobiazg, który nie wymaga naszej interwencji i Twojego oczekiwania na serwisantów. Jeżeli to zawiedzie, skontaktuj się z nami.

1. Coś nie działa, jak zlokalizować problem ?

– Pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić przy rozpoznawaniu usterki, to podejście do routera dostępowego i sprawdzenie czy jest włączony do sieci elektrycznej:

• na routerze świecą się diody – jest ok
• na routerze nic się nie świeci – do routera nie dochodzi prąd

– Następnie patrzymy jakie diody świecą się nam na routerze i porównujemy je z opisem jaki dostaliśmy razem z umową (do ściągnięcia również na stronie)
Patrz zał. 1 Router – diody.jpg

2. Router sygnalizuje ze wszystko działa poprawnie, co dalej ?

– Jeśli diody na routerze świecą się prawidłowo jesteśmy raczej pewni, że z siecią jest wszystko w porządku, dla pewności wykonujemy restart routera:

• wyłączenie z prądu na 30 sekund i ponownie włączenie
• po odczekaniu chwili (podczas gdy router się uruchamia) idziemy sprawdzić czy dostęp do internetu wrócił.

3. Jeżeli internetu dalej nie ma a router w dalszym ciągu pokazuje, że wszystko jest ok, podejmujemy następujące kroki w kolejności dokładnie takiej jak podano poniżej:

• restartujemy urządzenie na którym nie ma internetu (laptop lub PC)
• sprawdzamy czy jest połączenie między urządzeniem a routerem. Jak to zrobić ? Jeśli nasze urządzenie łączy się bezprzewodowo sprawdzamy czy w laptopie jest włączona sieć WiFi i czy znajduje naszą domową sieć. Jeśli nasze urządzenie łączy się z routerem przez kabel, sprawdzamy czy w komputerze świecą się diody przy wejściu kabla i czy na routerze świeci się odpowiednia dioda Ethernet (drugi koniec kabla od komputera PC).
• sprawdzamy poprawność działania naszych urządzeń, staramy się znaleźć jakieś zmiany np: włączenie antywirusa, zapory sieciowej itp.

4. W przypadku gdy dostępu do sieci nadalj nie powrócił dzwonimy na telefon awaryjny, wcześniej przygotowując odpowiedzi na pytania które zada nam serwis. Pytania te znajdziemy Przyjmowanie Awarii.

Chciałbym skorzystać z pomocy działu technicznego i zamówić jedną z Waszych usług dodatkowych.

Prosimy zapoznać się z cennikiem usług i zadzwonić pod numer 798-888-045 bądź wysłać e-mail z zapytaniem na adres serwis@k3.com.pl

ŚWIATŁOWODY – CO WARTO WIEDZIEĆ

Czym jest światłowód?

Światłowód to przewód, w którym przez niezwykle cienkie i szklane włókno przesyłane jest światło. Fala świetlna zamiast prądu elektrycznego przenosi informacje, a co za tym idzie wszelkie dane, jakie przesyłasz czy odbierasz przez Internet.

W światłowodach nie ma miedzi, przez co nie są one częstym przedmiotem zainteresowania kolekcjonerów tego skarbu. Dzięki temu cieszymy się mniejszą awaryjnością sieci, a nasi abonenci stałym i bezpiecznym dostępem do Internetu.

Światłowód jest izolatorem, nie musi przewodzić prądu, ponieważ prąd w nim z natury nie jest przesyłany. Przez to jest bezpieczniejszy dla naszych domowych urządzeń niż sieć zbudowana na klasycznych kablach miedzianych, bo nie jest narażony na wyładowania atmosferyczne związane z burzą.

Jeżeli masz chwilę, zapraszamy do obejrzenia filmu, który opowiada o sieciach światłowodowych:

Co to jest FTTH ?

FTTH to skrót od angielskiej nazwy ‘Fiber To The Home’, czyli ‘Światłowód Do Domu’. Oznacza to, że Internet który zamówiłeś  dostarczany jest od Twojego mieszkania w całości przez światłowód. Od firmy do Twojego mieszkania.

Jedynym fragmentem, który nie jest światłowodem w takiej sieci jest odcinek łączący Twój komputer ze skrzynką instalacyjną w Twoim domu. Nie ma to wpływu na jakość ani prędkość transmisji. Wynika jedynie z faktu, że klasyczny kabel “skrętkowy” jest bardziej elastyczny i wygodniejszy w użyciu w warunkach domowych.

Co to jest przepustowość łącza?

Przepustowość Twojego łącza określa jak szybko możesz pobierać i wysyłać pliki przez Internet. Jak szybko będą się otwierać filmy on-line np. w serwisie youtube.com, czy w jakiej jakości będziesz mógł te filmy obejrzeć komfortowo, bez oczekiwania na załadowanie lub bez zacinania się w trakcie oglądania.

Ponieważ urządzenia, przez które Internet dostarczany jest w tej technologii światłowodowej, oferują na dzień dzisiejszy możliwości przesyłu nawet do 100Gb/s, przepustowość Twojego łącza ustalona jest programowo przez nadawcę, zgodnie z umową jaką z nim podpisałeś oraz ograniczona przez możliwości karty sieciowej jaką zainstalowano w Twoim komputerze.

Zamawiając szybki internet warto sprawdzić, czy karta sieciowa w Twoim komputerze jest wystarczająco szybka, aby w pełni korzystać z możliwości łącza jakie będzie zainstalowane w domu.

Jak szybki może być Internet ze światłowodu?

Światłowody mają nieograniczone na dzień dzisiejszy możliwości przesyłu danych. Ich limit zależy jedynie od urządzeń zainstalowanych na początku i końcu sieci. Dzięki temu raz zainstalowane – powieszone na słupach bądź zakopane w ziemi – światłowody będą nam służyć przez dziesiątki lat, bez konieczności ich wymiany.

Obecnie używane w sieciach FTTH urządzenia nadawczo-odbiorcze pozwalają na przesył danych z prędkościami do 10Gb/s,  a nawet 100Gb/s (Gigabitów na sekundę), ale z racji kosztów tych urządzeń, zwykle stosuje się prędkości przesyłu do 1Gb/s. Technologia szybko się rozwija i wkrótce bariery te zostaną przekroczone, a szybsze urządzenia będą ogólnodostępne w atrakcyjnych cenach.

Dlaczego warto mieć Internet ze światłowodu ?

Internet to nie wszystko. Już teraz zamawiamy od jednego dostawcy telewizję, telefon, dostęp do sieci. Nasze wymagania rosną. W domu korzysta z dobrodziejstw łącza coraz więcej osób. Telewizja HD to standard, ale wiemy że to nie koniec, i że za chwilę pojawią się filmy i obraz w jeszcze większej rozdzielczości. Co, jeżeli będziemy ściągać plik z sieci, ktoś obok w pokoju będzie rozmawiał przez Skype, a w salonie będziemy chcieli mieć telewizor o wspaniałej rozdzielczości 4k?

Bez światłowodu może się zrobić ciasno. Zamawiając na przykład szybkie łącze o przepustowości 50Mb/s nie martwimy się, że telewizja czy telefon zamówione u dostawcy dodatkowo ‘zjedzą nam’ tą przestrzeń, bo one są przesyłane niezależnie. Niezależnie, to nie znaczy jednak że ‘nie zabierają nic’ nigdzie indziej. One również korzystają z kabla, tyle że za nie płacimy w ich abonamencie. Wspólnym mianownikiem, jest to że wszystkie te usługi płyną “jedną rurą’, którą może być kabel miedziany, sieć radiowa, albo właśnie światłowód.

I tutaj światłowód wygrywa. Technologia ta pozwala na świadczenie usług z prędkościami do 10 000Mb/s (10Gb/s), technologie radiowe do 1 000Mb/s (1Gb/s), technologia telewizji kablowych (popularnych ‘kablówek’) do 200-300Mb/s (0.3Gb/s). Wyścig trwa… w tej chwili coraz bliżej dostępne są prędkości 1Gb/s w sieciach miedzianych, podczas kiedy w światłowodach trwają prace nad upowszechnieniem i obniżeniem kosztów dla prędkości 100Gb/s. Jak widać, zwycięzca jest tylko jeden.

PON - co to znaczy, że sieć jest pasywna ?

PON to skrót angielskiej nazwy ‘Passive Optical Network’, czyli ‘Pasywna Sieć Optyczna’. Pasywna, czyli nie wymagająca zasilania. W całej sieci zbudowanej na światłowodach nie ma żadnych elementów zasilanych elektrycznie. Światłowody nie przewodzą też prądu, jedynie przesyłają informację w postaci promienia świetlnego o odpowiedniej długości fali i odpowiednio zakodowanego.

Świeci światłowodowe, dzięki swej ‘pasywności’ nie są uzależnione od zasilania, dzięki czemu możesz korzystać z internetu nawet jeżeli w całej okolicy nie ma prądu… oczywiście, jeżeli bateria w Twoim laptopie lub tablecie została wcześniej naładowana. Jeżeli korzystasz z klasycznego komputera, bez własnego zasilania, będziesz musiał poczekać, aż  prąd w okolicy będzie włączony ponownie.

MB a Mb/s to nie to samo...

W bitach na sekundę (b/s), kilobitach na sekundę (Kb/s), megabitach na sekundę (Mb/s), czy gigabitach na sekundę (Gb/s) podajemy prędkość przesyłu danych, czyli przepustowość łącza internetowego – inaczej mówiąc informują nas ile danych przez nasze łącze może przepłynąć w ciągu sekundy.
W bajtach (B), kilobajtach (KB), megabajtach (MB), czy gigabajtach (GB) podajemy wielkość pliku, wielkość dysku, wielkość pamięci w naszym komputerze. Są miarą ilości.

Różnica w przybliżeniu jest podobna jak między ilością wody, a ilością wody jaka w czasie sekundy przepłynie rzez rurę (odpowiednik naszego łącza internetowego).

10 Mb/s (jednostka prędkości pobierania pliku) = 1,25 MB/s (jednostka wielkości pliku)
100 Mb/s (jednostka prędkości pobierania pliku) = 12,5 MB/s (jednostka wielkości pliku)
Dlatego prosimy o przemyślany wybór oferty, która w pełni spełni Państwa oczekiwania. W razie wątpliwości służymy radą i chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.

Łącze symetryczne czy niesymetryczne ?

Czym różni się łącze symetryczne od niesymetrycznego?

Szukając swojego dostawcy Internetu, przeglądając reklamy, natykamy się często na informację o prędkości pobierania i wysyłania danych. Przykładowo pobieranie 50Mb/s, wysyłanie 10Mb/s.

Łącze niesymetryczne, to łącze w którym prędkość wysyłania jest większa niż prędkość pobierania danych? Dlaczego? Ponieważ takie rozwiązanie jest tańsze z technologicznego punktu widzenia. Pozwala zaoferować usługę w niższej cenie, osobom które w większości przypadków pobierają dane, a sporadycznie i niewielkiej ilości je wysyłają. W ten sposób abonent płaci dokładnie za to, czego oczekuje i co wykorzystuje na co dzień. To typowy wybór do domowego użytku.

Łącza symetryczne, czyli takie gdzie prędkość wysyłania danych jest tej samej wielkości, co prędkość pobierania, sprawdzają się u abonentów, którzy często wysyłają i pobierają bardzo duże ilości informacji. Idealne rozwiązanie dla firm lub osób, które wykorzystują Internet do pracy, np. wysyłają bardzo duże pliki multimedialne każdego dnia. Agencje reklamowe przesyłające lub odbierające filmy i zdjęcia będą tutaj idealnym przykładem.

PŁATNOŚCI I REKLAMACJE

Mam pytanie dotyczące płatności, chciałbym zgłosić reklamację.

Prosimy skontaktować się z biurem obsługi klienta pod numerem 32 448-99-77 dla klientów indywidualnych lub 32 441-95-51 dla klientów biznesowych, lub wysłanie zapytania pod adres e-mail biuro@k3.com.pl